
Religieuze samenleving en problemen.
Samenleving
Zij zijn het moeilijkst om te corrigeren. Religie vormt namelijk vaak het fundament van het menselijk houvast.
Hier kritisch naar kijken, doet men meestal pas na een heftige emotionele storm.
De mens als spiritueel wezen.
Bijbelse geschiedenis:
De eerste vijf boeken van de Bijbel worden in het Hebreeuws Tora (of Thora) genoemd, en 10 geboden, Exodus 20:3-17.
En de Messiaanse ,*Sjoel voor Joden en niet-Joden.
(*Synagogen en Kerkgenootschappen).
In 70 gelijkenissen/metaforen van Jezus/Jeshua, en Oude Testament en 4 Evangeliën in het Nieuwe Testament. Bijbel.
En : Het evangelie van Thomas. Is in 1945 of 1946 opgegraven. Het 5e evangelie in 114 gelijkenissen/metaforen.
De eerste vijf boeken van de Bijbel worden in het Hebreeuws Tora (of Thora) genoemd, en de Oude Testament van de Joden.
10 geboden, Exodus 20:3-17
1: Ik ben de eeuwige, uw God, die u uit het land Egypte, uit het diensthuis, geleid heb.
2: Gij zult geen andere goden voor mijn aangezicht hebben.
3: Gij zult de naam van de Eeuwige, uw God, niet ijdel gebruiken.
4: Gedenk de Sjabbat, dat gij die heiligt.
5: Eert uw vader en uw moeder.
6: Gij zult niet moorden.
7: Gij zult niet echtbreken.
8: Gij zult niet stelen.
9: Gij zult geen valse getuigenis spreken tegen uw naaste.
10: Gij zult niets begeren dat van uw naaste is.
-------
Ik kom verdeeldheid brengen.
In 70 gelijkenissen in 4 Evangeliën N.T. van Jezus.
En : Het evangelie van Thomas.
en
10 geboden O.T. Exodus 20:3-17.
En de eerste vijf boeken van de Bijbel worden in het Hebreeuws Tora (of Thora) genoemd (תּוֹרָה), dat 'instructie', en 'onderwijzing' betekent van Mozes .
Dat is aardig gelukt. In 100 stromingen Synagogen en Kerkgenootschappen uiteen geslagen.
Maar 1000 stromingen in Synagogen en Kerkgenootschappen, dat is raar!
En Mohammed, Islam, eerste boek: goed. "Ter Borg somt op: in zowel de Bijbel als de Koran staan het scheppingsverhaal over Adam en Eva, het broedertwist verhaal over Kaïn en Abel, de vlucht voor de vloed met de ark van Noach, Jona die in de walvis komt, het smartelijke verhaal van Abraham en zijn zonen Ismaël en Isaak, Jozef in Egypte, David, Salomo, 2 dec. 2010".
Mohammed, Islam: laatste hoofstukken: -- erg apart, Beschadiging! -- Of andere schrijver.
en
Mormonen, "Het boek van de Mormon". Erg apart!
----
Inleiding.
Reeds duizenden jaren geleden is vastgesteld en nog steeds bevestigd wordt door de moderne wetenschap, behoren religie en seksualiteit tot de oerdriften van de mens. Mensen nemen dit religieuze aspect in eerste instantie (vaak) over van hun ouders cq cultuur, waarin zij opgevoed zijn. Het meer intellectuele en/of stoutmoedige gedeelte van de mensheid, probeert de heilige boeken zelf te interpreteren. Beide manieren leveren echter een gevaar op. Als je het verkeerd leert of verkeerd interpreteert, kunnen de gevolgen vrij drastisch of zelfs dramatisch zijn en dit zowel voor jezelf als je omgeving.
Verdwaald? Of verlicht en op de juiste weg!
Een vraag waar ieder mens zelf antwoord op zal moeten geven. Religie is namelijk ambigue. Het kan genezend, verlichtend en als zingeving werken en ook zo ervaren worden.
Het kan ook complete volkeren tot destructieve agressie en dus waanzin leiden. En de laatste 2000 jaar hebben dat ook op een afschuwelijke manier bewezen. Maar individuele mensen kunnen er ook agressief of depressief van worden, of in een religieuze psychose terechtkomen. Oorzaken liggen volgens onze optiek, in het feit dat de meeste mensen verkeerd opgevoed (geconditioneerd) zijn op dit punt, of ze hebben de heilige boeken verkeerd geïnterpreteerd.
De huidige reguliere hulpverlening.
In de huidige reguliere hulpverlening is men er huiverig voor, om met geloofsvraagstukken om te gaan. Men begint het belang er een klein beetje van in te zien en er zijn ondertussen een paar seminaars en werkgroepen aan gewijd, maar daar zijn ze nog niet al te veel mee opgeschoten. Het gevolg is natuurlijk, dat de gemiddelde hulpverlener nog liever over de hoogte van zijn eigen salaris praat, dan over zoiets engs als religie en zingeving. Meestal wordt het dus of ontweken of men maakt het enigszins belachelijk. Als gevolg hiervan, valt de hulpvrager op dit gebied natuurlijk tussen wal en schip. Hulp zoeken bij je eigen achterban heeft ook vaak geen zin, omdat zij in dezelfde religieuze cirkel ronddraaien als waar jij in vastloopt.
Een factor die je trouwens bij alle religieuze stromingen tegenkomt. Maar wij richten ons hoofdzakelijk op het christendom en jodendom.
Iets over onszelf op dit gebied.
Wij ex-(hulpverleners) zijn geboren in de cultuur van de christelijke avondland en zijn dus summier opgevoed met deze leer. In onze tienerjaren hebben wij het christendom echter afgezworen, omdat het niet logisch was en geen antwoorden gaf op essentiële (levens)vragen. -- Pas veel later via persoonlijke ervaringen, studie en wetenschappelijk onderzoek, kwamen wij erachter, dat Christus buiten het theologische aspect, tevens de absolute grondlegger is van de moderne psychotherapie. Niks geen vaag mythisch figuur, maar schokkend concreet, rationeel, logisch en toch ook zeer gevoelsmatig. Deze man vertelde de wereld 2000+ jaar geleden al zaken, die de moderne psychotherapie nog maar net begint te (her)ontdekken. Hij wist op psychologisch gebied alles en vertelde het de wereld ook, alleen verpakte hij het in metaforen. (Wilt u hier meer van weten, dan verwijzen wij u naar onze literatuurlijst.] Dat de christelijke leer iets anders is geworden dan de leer van Christus, is een ander verhaal.
Religie kan mensen schizofreen maken!
In 1999 is er in Göttingen (Duitsland), een vrij bekende Duitse hoogleraar Nieuwe Testament uit zichzelf opgestapt, omdat hij vond dat de christelijke leer mensen schizofreen maakt ! En helaas moeten wij dat beamen. -- Er is dus iets mis met de leer van de kerken. Maar dat is niet nieuw. Reeds vanaf de eerste eeuw na Christus, begon er iets verkeerd te gaan in de christelijke leer (exegese) en begonnen mensen daar ook tegen te waarschuwen en te ageren. De bekendste naam van de laatste 200 honderd jaar is waarschijnlijk Sören Kierkegaard. -- Maar wie de christelijke geschiedenis erop nakijkt, komt wel meer mensen tegen met hele gefundeerde kritiek. Deze kritiek richtte zich in eerste instantie op de katholieke kerk, maar later ook naar de hervormde kerken. De meeste van deze mensen werden echter verbannen, in de banvloek gedaan, bespottelijk gemaakt of nog erger. Nu zou je natuurlijk met een beschuldigende vinger naar de kerk in het algemeen kunnen wijzen en vele mensen doen dat dan ook. Maar er is meer aan de hand!
Het boek is verzegeld ! (Jesaja 29:11)
De Bijbel is ontstellend complex en zo nu en dan compleet tegenstrijdig. Voorbeelden zijn daarvan genoeg te vinden.
Zo wordt er aan de ene kant gezegd, dat als iemand je kwaad doet, je de regel 'oog om oog, tand om tand' moet toepassen en aan de andere kant moet je passief blijven, je wang toekeren en je vijand te allen tijde vergeven.
We worden met goden vergeleken ( U zijt goden) maar ergens anders staat weer dat we in totale zonde geboren worden.
Zo wordt er aan de ene kant beweerd, dat een vrouw onderdanig moet zijn aan haar man, terwijl er aan de andere kant gezegd wordt dat man en vrouw gelijk zijn en dat ze enkel in verschillende lichamen zitten.
Dus welke uitspraken moet je nu als leidraad nemen ?
Allemaal tegelijk is natuurlijk een beetje tegenstrijdig, om maar niet te zeggen schizofreen. Toch zie je deze tegenstrijdigheden vaak terug in de christelijke leer. Er wordt een dubbele standaard geleerd of het wordt (vaak) negatief uitgelegd. Het gevolg is dan ook dat er een soort exegese ontstaat, die aan de ene kant briljant is en aan de andere zijde, kant noch wal raakt. Een verschijnsel wat je in alle stromingen kan tegenkomen, al kunnen de verschillen vrij groot zijn. Dat deze verkeerde religieuze interpretaties geestelijk ziekmakend kunnen werken, is al door diverse wetenschappers en schrijvers aangetoond.
De kerk verlaten en het Boek doodzwijgen en/of belachelijk maken, is dan ook de reactie van veel mensen.
En toch, ondanks de kerkverlating, blijven enorme aantallen mensen, antwoorden zoeken in die Bijbel!
Waarom, zullen velen zich afvragen. Er zit iets verborgen (verzegeld) in dit boek en mensen bespeuren en voelen dat. Ook door een paar grote wetenschappers is al gezegd, dat er iets bijzonders in dit boek zit, waar men zijn hand niet op kan leggen. Maar ook Christus zelf zei al iets dergelijks tegen zijn Joodse broeders. Dus dat veel mensen toch op één of andere manier gelovig blijven, ondanks dat velen de kerk verlaten hebben, is daarmee voor een deel te verklaren. Maar zijn de geloofsregels wel zo moeilijk ? Wij vinden van niet, maar wat u gaat lezen is onze interpretatie.
Nieuwe (geloofsregels) wijn in nieuwe zakken.
Geloof is in onze optiek zo simpel als wat. Voor de gelovige gelden maar een paar basisregels:
God (YHWH) liefhebben boven alles.
Christus liefhebben.
Je naaste liefhebben als jezelf. En dit laatste vooral niet te vergeten, want jezelf aardig en lief vinden zonder narcistisch of autoritair te zijn, is essentieel voor ieder mens. In de psychologie heet dit trouwens eigenwaarde.
Daarna de Tien Geboden als sterke aanbevelingen, proberen zoveel mogelijk na -en voor te leven.
Tevens zachtmoedigheid, rechtvaardigheid en barmhartigheid nastreven en trachten deze wereld iets beter achter te laten als dat je erop gekomen bent.
Samenvatting:
De 7 joodse feesten en 10 geboden Exodus 20:3-17
en: De belangrijkste feestdagen in het christendom zijn: Kerstmis, Goede vrijdag, Pasen, Hemelvaartsdag en Pinksteren.
De Messiaanse, *Sjoel voor Joden en niet-Joden.
(*Synagogen en Kerkgenootschappen)
-----
Vanuit welke hoek je ook komt, in één of meerdere van de woorden vind je antwoorden en zingeving. En uiteraard is het belangrijk, alles zelf te onderzoeken en niet blind achter wie dan ook aanlopen. Dat is de wet en de profeten. Volgens ons is dit een essentieel deel van de theologische kernleer van Christus.
De rest zijn menselijke geboden en eigenlijk dus niet relevant. Integendeel, in onze optiek brengen ze je juist verder weg van het opnieuw geboren worden, zoals Christus dit verwoordde, of het verlichtingspunt zoals oosterse religies dit noemen, of de topervaring zoals Maslov, de grondlegger van de humanistische psychologie dit noemde.
De theologische visie die wij aanhangen, is dan ook te onderbouwen. Zeer zeker op psychologisch gebied; Want zoals een van de medewerkers van onze (ex)-stichting al wetenschappelijk aangetoond heeft is Christus buiten het religieuze aspect, tevens de grondlegger van de moderne psychotherapie.
Alle "relevante" zaken die naderhand ontdekt en toegeschreven worden aan Sigmund Freud, Carl Jung, Albert Ellis, Carl Rogers etc, zijn direct terug te voeren naar de evangeliën en dat is inclusief agressie, depressie, onderbewustzijn, schizofrenie, borderline, psychoses, etc.
Dat het niet opgepikt is en nog steeds niet goed opgepakt wordt, door de verschillende kerkstromingen is een heel ander verhaal.
Hulpverlening
De vorm van (ex)-psychotherapie, die wij hanteren op religieus gebied, zou men als een vorm van deprogrammeren kunnen betitelen. Of een hele aparte vorm van psychotherapie. Het is gevoelsmatig, rationeel, theologisch-wetenschappelijk, net zo lang op iemand inpraten en zo nu en dan verbaal inbeuken, tot hij uit zijn verkeerde religieuze geestelijke fase schiet en weer zelfstandig kan gaan functioneren. Het gaat er in deze vorm van therapie niet om, om mensen hun geloof af te pakken. Maar wel, dat ze er op een andere manier naar leren kijken en ook leren om er anders mee om te gaan. Een probleem is echter, dat zeer zeker in de meer orthodoxe stromingen van het christendom, men weinig of niets te maken wil hebben met geestelijk hulpverleners. Dat heeft aan de ene kant met Freud te maken (geloof als neurose). Aan de andere kant vindt men dat God psychologische problemen en ziektes moet oplossen.
Pas als het helemaal uit de handen loopt is men bereid, of wordt men verplicht om psychiatrische hulp te aanvaarden.
Zeer zeker sekteleden, zal men vrijwel zelden naar een hulpverlener zien stappen. Want, of ze zijn ervan overtuigd dat ze op de juiste weg zitten, of ze krijgen geen toestemming van de geestelijke leiders van dit soort bewegingen, om contact te zoeken met naaste familieleden en verwanten. Dwang is echter een teken dat er iets goed verkeerd zit! Want een mens behoort op religieus gebied een autonoom wezen te zijn, dat op dat gebied enkel en alleen verantwoording aflegt tegenover zijn Schepper. Hoe hij daarbij de eredienst wil invullen en beleven is een zaak van de mens zelf. En of hij zich bij een religieuze gemeenschap wil aansluiten, is ook een zaak van de mens zelf. Maar de basisregels of theologische referentiekaders mag hij daarbij nooit uit het oog verliezen.
Voor de rest verwijzen wij u naar de pagina over psychologie en psychotherapie, omdat wat daar staat ook geldt voor mensen met religieuze problemen.
(c) © De-boeien.webnode.nl/samenleving
05-05-2000 - 2025
Reacties zullen ook zeer ontvangen worden per mail.
E mail: Sorteren7@gmail.com
------
Bijbelse Sabbat
Vrijdagavond 17.00 uur tot zaterdag 18.00 uur, rustig zijn en/of ander synodes en/of Kerkgenootschappen bezoeken.
en
o.a. Politie, militairen, ziekenhuis, scheepvaart, ziekenhuizen, et centra, 30 % werken en etc misschien ..... even rustig zijn,
of .....
-------
Verzonden door Copilot: ,De Bijbelse Sabbat, zoals beschreven in de Bijbel, is een dag van rust en heiliging die begint bij zonsondergang op vrijdag en eindigt bij zonsondergang op zaterdag. Het is een tijd om te stoppen met werken en te rusten, zoals God deed na de schepping.
Voor veel mensen betekent dit tijd doorbrengen met familie, naar de synagoge of kerk gaan, en zich richten op spirituele activiteiten. In de moderne context kan het ook betekenen dat essentiële diensten zoals politie, militairen, ziekenhuizen en scheepvaart op een lager pitje draaien, zodat ook zij een moment van rust kunnen ervaren".
-------
Zij zijn het moeilijkst om te corrigeren. Religie vormt namelijk vaak het fundament van het menselijk houvast.
Hier kritisch naar kijken, doet men meestal pas na een heftige emotionele storm.
De mens als spiritueel wezen.
Bijbelse geschiedenis:
De eerste vijf boeken van de Bijbel worden in het Hebreeuws Tora (of Thora) genoemd, en 10 geboden, Exodus 20:3-17.
En de Messiaanse ,*Sjoel voor Joden en niet-Joden.
(*Synagogen en Kerkgenootschappen).
In 70 gelijkenissen/metaforen van Jezus/Jeshua, en Oude Testament en 4 Evangeliën in het Nieuwe Testament. Bijbel.
De eerste vijf boeken van de Bijbel worden in het Hebreeuws Tora (of Thora) genoemd, en de Oude Testament van de Joden.
10 geboden, Exodus 20:3-17
1: Ik ben de eeuwige, uw God, die u uit het land Egypte, uit het diensthuis, geleid heb.
2: Gij zult geen andere goden voor mijn aangezicht hebben.
3: Gij zult de naam van de Eeuwige, uw God, niet ijdel gebruiken.
4: Gedenk de Sjabbat, dat gij die heiligt.
5: Eert uw vader en uw moeder.
6: Gij zult niet moorden.
7: Gij zult niet echtbreken.
8: Gij zult niet stelen.
9: Gij zult geen valse getuigenis spreken tegen uw naaste.
10: Gij zult niets begeren dat van uw naaste is.
-------
Ik kom verdeeldheid brengen.
In 70 gelijkenissen in 4 Evangeliën N.T. van Jezus.
En : Het evangelie van Thomas.
en
10 geboden O.T. Exodus 20:3-17.
En de eerste vijf boeken van de Bijbel worden in het Hebreeuws Tora (of Thora) genoemd (תּוֹרָה), dat 'instructie', en 'onderwijzing' betekent van Mozes .
Dat is aardig gelukt. In 100 stromingen Synagogen en Kerkgenootschappen uiteen geslagen.
Maar 1000 stromingen in Synagogen en Kerkgenootschappen, dat is raar!
En Mohammed, Islam, eerste boek: goed. "Ter Borg somt op: in zowel de Bijbel als de Koran staan het scheppingsverhaal over Adam en Eva, het broedertwist verhaal over Kaïn en Abel, de vlucht voor de vloed met de ark van Noach, Jona die in de walvis komt, het smartelijke verhaal van Abraham en zijn zonen Ismaël en Isaak, Jozef in Egypte, David, Salomo, 2 dec. 2010".
Mohammed, Islam: laatste hoofstukken: -- erg apart, Beschadiging! -- Of andere schrijver.
en
Mormonen, "Het boek van de Mormon". Erg apart!
----
Inleiding.
Reeds duizenden jaren geleden is vastgesteld en nog steeds bevestigd wordt door de moderne wetenschap, behoren religie en seksualiteit tot de oerdriften van de mens. Mensen nemen dit religieuze aspect in eerste instantie (vaak) over van hun ouders cq cultuur, waarin zij opgevoed zijn. Het meer intellectuele en/of stoutmoedige gedeelte van de mensheid, probeert de heilige boeken zelf te interpreteren. Beide manieren leveren echter een gevaar op. Als je het verkeerd leert of verkeerd interpreteert, kunnen de gevolgen vrij drastisch of zelfs dramatisch zijn en dit zowel voor jezelf als je omgeving.
Verdwaald? Of verlicht en op de juiste weg!
Een vraag waar ieder mens zelf antwoord op zal moeten geven. Religie is namelijk ambigue. Het kan genezend, verlichtend en als zingeving werken en ook zo ervaren worden.
Het kan ook complete volkeren tot destructieve agressie en dus waanzin leiden. En de laatste 2000 jaar hebben dat ook op een afschuwelijke manier bewezen. Maar individuele mensen kunnen er ook agressief of depressief van worden, of in een religieuze psychose terechtkomen. Oorzaken liggen volgens onze optiek, in het feit dat de meeste mensen verkeerd opgevoed (geconditioneerd) zijn op dit punt, of ze hebben de heilige boeken verkeerd geïnterpreteerd.
De huidige reguliere hulpverlening.
In de huidige reguliere hulpverlening is men er huiverig voor, om met geloofsvraagstukken om te gaan. Men begint het belang er een klein beetje van in te zien en er zijn ondertussen een paar seminaars en werkgroepen aan gewijd, maar daar zijn ze nog niet al te veel mee opgeschoten. Het gevolg is natuurlijk, dat de gemiddelde hulpverlener nog liever over de hoogte van zijn eigen salaris praat, dan over zoiets engs als religie en zingeving. Meestal wordt het dus of ontweken of men maakt het enigszins belachelijk. Als gevolg hiervan, valt de hulpvrager op dit gebied natuurlijk tussen wal en schip. Hulp zoeken bij je eigen achterban heeft ook vaak geen zin, omdat zij in dezelfde religieuze cirkel ronddraaien als waar jij in vastloopt.
Een factor die je trouwens bij alle religieuze stromingen tegenkomt. Maar wij richten ons hoofdzakelijk op het christendom en jodendom.
Iets over onszelf op dit gebied.
Wij ex-(hulpverleners) zijn geboren in de cultuur van de christelijke avondland en zijn dus summier opgevoed met deze leer. In onze tienerjaren hebben wij het christendom echter afgezworen, omdat het niet logisch was en geen antwoorden gaf op essentiële (levens)vragen. -- Pas veel later via persoonlijke ervaringen, studie en wetenschappelijk onderzoek, kwamen wij erachter, dat Christus buiten het theologische aspect, tevens de absolute grondlegger is van de moderne psychotherapie. Niks geen vaag mythisch figuur, maar schokkend concreet, rationeel, logisch en toch ook zeer gevoelsmatig. Deze man vertelde de wereld 2000+ jaar geleden al zaken, die de moderne psychotherapie nog maar net begint te (her)ontdekken. Hij wist op psychologisch gebied alles en vertelde het de wereld ook, alleen verpakte hij het in metaforen. (Wilt u hier meer van weten, dan verwijzen wij u naar onze literatuurlijst.] Dat de christelijke leer iets anders is geworden dan de leer van Christus, is een ander verhaal.
Religie kan mensen schizofreen maken!
In 1999 is er in Göttingen (Duitsland), een vrij bekende Duitse hoogleraar Nieuwe Testament uit zichzelf opgestapt, omdat hij vond dat de christelijke leer mensen schizofreen maakt ! En helaas moeten wij dat beamen. -- Er is dus iets mis met de leer van de kerken. Maar dat is niet nieuw. Reeds vanaf de eerste eeuw na Christus, begon er iets verkeerd te gaan in de christelijke leer (exegese) en begonnen mensen daar ook tegen te waarschuwen en te ageren. De bekendste naam van de laatste 200 honderd jaar is waarschijnlijk Sören Kierkegaard. -- Maar wie de christelijke geschiedenis erop nakijkt, komt wel meer mensen tegen met hele gefundeerde kritiek. Deze kritiek richtte zich in eerste instantie op de katholieke kerk, maar later ook naar de hervormde kerken. De meeste van deze mensen werden echter verbannen, in de banvloek gedaan, bespottelijk gemaakt of nog erger. Nu zou je natuurlijk met een beschuldigende vinger naar de kerk in het algemeen kunnen wijzen en vele mensen doen dat dan ook. Maar er is meer aan de hand!
Het boek is verzegeld ! (Jesaja 29:11)
De Bijbel is ontstellend complex en zo nu en dan compleet tegenstrijdig. Voorbeelden zijn daarvan genoeg te vinden.
Zo wordt er aan de ene kant gezegd, dat als iemand je kwaad doet, je de regel 'oog om oog, tand om tand' moet toepassen en aan de andere kant moet je passief blijven, je wang toekeren en je vijand te allen tijde vergeven.
We worden met goden vergeleken ( U zijt goden) maar ergens anders staat weer dat we in totale zonde geboren worden.
Zo wordt er aan de ene kant beweerd, dat een vrouw onderdanig moet zijn aan haar man, terwijl er aan de andere kant gezegd wordt dat man en vrouw gelijk zijn en dat ze enkel in verschillende lichamen zitten.
Dus welke uitspraken moet je nu als leidraad nemen ?
Allemaal tegelijk is natuurlijk een beetje tegenstrijdig, om maar niet te zeggen schizofreen. Toch zie je deze tegenstrijdigheden vaak terug in de christelijke leer. Er wordt een dubbele standaard geleerd of het wordt (vaak) negatief uitgelegd. Het gevolg is dan ook dat er een soort exegese ontstaat, die aan de ene kant briljant is en aan de andere zijde, kant noch wal raakt. Een verschijnsel wat je in alle stromingen kan tegenkomen, al kunnen de verschillen vrij groot zijn. Dat deze verkeerde religieuze interpretaties geestelijk ziekmakend kunnen werken, is al door diverse wetenschappers en schrijvers aangetoond.
De kerk verlaten en het Boek doodzwijgen en/of belachelijk maken, is dan ook de reactie van veel mensen.
En toch, ondanks de kerkverlating, blijven enorme aantallen mensen, antwoorden zoeken in die Bijbel!
Waarom, zullen velen zich afvragen. Er zit iets verborgen (verzegeld) in dit boek en mensen bespeuren en voelen dat. Ook door een paar grote wetenschappers is al gezegd, dat er iets bijzonders in dit boek zit, waar men zijn hand niet op kan leggen. Maar ook Christus zelf zei al iets dergelijks tegen zijn Joodse broeders. Dus dat veel mensen toch op één of andere manier gelovig blijven, ondanks dat velen de kerk verlaten hebben, is daarmee voor een deel te verklaren. Maar zijn de geloofsregels wel zo moeilijk ? Wij vinden van niet, maar wat u gaat lezen is onze interpretatie.
Nieuwe (geloofsregels) wijn in nieuwe zakken.
Geloof is in onze optiek zo simpel als wat. Voor de gelovige gelden maar een paar basisregels:
God (YHWH) liefhebben boven alles.
Christus liefhebben.
Je naaste liefhebben als jezelf. En dit laatste vooral niet te vergeten, want jezelf aardig en lief vinden zonder narcistisch of autoritair te zijn, is essentieel voor ieder mens. In de psychologie heet dit trouwens eigenwaarde.
Daarna de Tien Geboden als sterke aanbevelingen, proberen zoveel mogelijk na -en voor te leven.
Tevens zachtmoedigheid, rechtvaardigheid en barmhartigheid nastreven en trachten deze wereld iets beter achter te laten als dat je erop gekomen bent.
Samenvatting:
De 7 joodse feesten en 10 geboden Exodus 20:3-17
en: De belangrijkste feestdagen in het christendom zijn: Kerstmis, Goede vrijdag, Pasen, Hemelvaartsdag en Pinksteren.
De Messiaanse, *Sjoel voor Joden en niet-Joden.
(*Synagogen en Kerkgenootschappen)
-----
Vanuit welke hoek je ook komt, in één of meerdere van de woorden vind je antwoorden en zingeving. En uiteraard is het belangrijk, alles zelf te onderzoeken en niet blind achter wie dan ook aanlopen. Dat is de wet en de profeten. Volgens ons is dit een essentieel deel van de theologische kernleer van Christus.
De rest zijn menselijke geboden en eigenlijk dus niet relevant. Integendeel, in onze optiek brengen ze je juist verder weg van het opnieuw geboren worden, zoals Christus dit verwoordde, of het verlichtingspunt zoals oosterse religies dit noemen, of de topervaring zoals Maslov, de grondlegger van de humanistische psychologie dit noemde.
De theologische visie die wij aanhangen, is dan ook te onderbouwen. Zeer zeker op psychologisch gebied; Want zoals een van de medewerkers van onze (ex)-stichting al wetenschappelijk aangetoond heeft is Christus buiten het religieuze aspect, tevens de grondlegger van de moderne psychotherapie.
Alle "relevante" zaken die naderhand ontdekt en toegeschreven worden aan Sigmund Freud, Carl Jung, Albert Ellis, Carl Rogers etc, zijn direct terug te voeren naar de evangeliën en dat is inclusief agressie, depressie, onderbewustzijn, schizofrenie, borderline, psychoses, etc.
Dat het niet opgepikt is en nog steeds niet goed opgepakt wordt, door de verschillende kerkstromingen is een heel ander verhaal.
Hulpverlening
De vorm van (ex)-psychotherapie, die wij hanteren op religieus gebied, zou men als een vorm van deprogrammeren kunnen betitelen. Of een hele aparte vorm van psychotherapie. Het is gevoelsmatig, rationeel, theologisch-wetenschappelijk, net zo lang op iemand inpraten en zo nu en dan verbaal inbeuken, tot hij uit zijn verkeerde religieuze geestelijke fase schiet en weer zelfstandig kan gaan functioneren. Het gaat er in deze vorm van therapie niet om, om mensen hun geloof af te pakken. Maar wel, dat ze er op een andere manier naar leren kijken en ook leren om er anders mee om te gaan. Een probleem is echter, dat zeer zeker in de meer orthodoxe stromingen van het christendom, men weinig of niets te maken wil hebben met geestelijk hulpverleners. Dat heeft aan de ene kant met Freud te maken (geloof als neurose). Aan de andere kant vindt men dat God psychologische problemen en ziektes moet oplossen.
Pas als het helemaal uit de handen loopt is men bereid, of wordt men verplicht om psychiatrische hulp te aanvaarden.
Zeer zeker sekteleden, zal men vrijwel zelden naar een hulpverlener zien stappen. Want, of ze zijn ervan overtuigd dat ze op de juiste weg zitten, of ze krijgen geen toestemming van de geestelijke leiders van dit soort bewegingen, om contact te zoeken met naaste familieleden en verwanten. Dwang is echter een teken dat er iets goed verkeerd zit! Want een mens behoort op religieus gebied een autonoom wezen te zijn, dat op dat gebied enkel en alleen verantwoording aflegt tegenover zijn Schepper. Hoe hij daarbij de eredienst wil invullen en beleven is een zaak van de mens zelf. En of hij zich bij een religieuze gemeenschap wil aansluiten, is ook een zaak van de mens zelf. Maar de basisregels of theologische referentiekaders mag hij daarbij nooit uit het oog verliezen.
Voor de rest verwijzen wij u naar de pagina over psychologie en psychotherapie, omdat wat daar staat ook geldt voor mensen met religieuze problemen.
(c) © De-boeien.webnode.nl/samenleving
05-05-2000 - 2025
Reacties zullen ook zeer ontvangen worden per mail.E mail: Sorteren7@gmail.com
------
Bijbelse Sabbat
Vrijdagavond 17.00 uur tot zaterdag 18.00 uur, rustig zijn en/of ander synodes en/of Kerkgenootschappen bezoeken.
en
o.a. Politie, militairen, ziekenhuis, scheepvaart, ziekenhuizen, et centra, 30 % werken en etc misschien ..... even rustig zijn,
of .....
-------
Verzonden door Copilot: ,De Bijbelse Sabbat, zoals beschreven in de Bijbel, is een dag van rust en heiliging die begint bij zonsondergang op vrijdag en eindigt bij zonsondergang op zaterdag. Het is een tijd om te stoppen met werken en te rusten, zoals God deed na de schepping.
Voor veel mensen betekent dit tijd doorbrengen met familie, naar de synagoge of kerk gaan, en zich richten op spirituele activiteiten. In de moderne context kan het ook betekenen dat essentiële diensten zoals politie, militairen, ziekenhuizen en scheepvaart op een lager pitje draaien, zodat ook zij een moment van rust kunnen ervaren".
Friedrich Weinreb Nederlands schrijver (1910–1988)
- De Bijbel als schepping, uitg. Servire, Den Haag (1963);, 9e druk, uitg. Skandalon, Vught, i.s.m. de Professor F. Weinreb Stichting (2020); Duitse vert. Schöpfung im Wort - die Struktur der Bibel in jüdischer Überlieferung (1994)
- Ik die verborgen ben. Oude overleveringen vertellen het geheim van het Esther-verhaal, Den Haag, 1967, heruitg., Vught 2010 ISBN 978-90-76564-82-1
- Die Rolle Esther - das Buch Esther nach der ältesten jüdischen Überlieferung oorspr. Nederlands
- Die Symbolik der Bibelsprache - Einführung in die Struktur des Hebräischen (1969)
- Das Buch Jonah - der Sinn des Buches Jonah nach der ältesten jüdischen Überlieferung (1970), Ned. vert De wortels van het woord (1981) en Het boek Jona - de zin van het boek Jona volgens de oude Joodse overlevering (2003)
- Die jüdische Wurzeln des Matthäus-Evangeliums (1972), Ned. vert. De Joodse wortels van het Mattheüs evangelie (1983)
- De weg door de tempel (1972), Duitse vert. Der Weg durch den Tempel : Aufstieg und Rückkehr des Menschen (2000)
- Het Hebreeuwse alfabet (1969), Duitse vert. Vor Babel - die Welt der Ursprache (1995)
- Begegnungen mit Engeln und Menschen - Mysterium des Tuns - Autobiographische Aufzeichnungen, 1910-1936 (1974)
- Leben im Diesseits und Jenseits - ein uraltes vergessenes Menschenbild (1974)
- Vom Sinn des Erkrankens - Gesundsein und Krankwerden (1974), Ned. vertalingen De zin van het ziek zijn (1976), Waarom worden wij ziek? (1980) en Wanneer worden wij gezond? (1982)
1978 - 1988
bewerken
- Traumleben - überlieferte Traumdeutung, 4 delen (1979 1981), latere heruitgave onder de titel Kabbala im Traumleben des Menschen (1994)
- Die Wurzeln der Agression (1980), Ned. vert. De wortels van de agressie (1981)
- Gedanken über Tod und Leben - das ganze Leben (1980), Ned. vert. Gedachten over dood en leven - het leven als geheel (1982)
- Selbstvertrauen und Depression (1980), Ned. vert. Zelfvertrouwen en depressie (1981)
- Der Krieg der Römerin - Erinnerungen 1935 bis 1943, 2 delen (1981-1982)
- Legende von den beiden Bäumen :- alternatives Modell einer Autobiographie (1981)
- Die Astrologie in der jüdischen Mystik (1982) ISBN 3-88411-012-8, Nederlandse vertaling De astrologie in de joodse mystiek (1983, 2002)
- Das jüdische Passahmahl und was dabei von der Erlösung erzählt wird (1984)
- Het heilige en het profane (1984)
- Getallen in de kabbala - 4 voordrachten (1985)
- Der siebenarmige Leuchter (1985)
- Das Wunder vom Ende der Kriege - Erlebnisse im letzten Kriege (1984)
- Het Westen en Zen (1987, 2002)
- Innenwelt des Wortes im Neuen Testament : eine Deutung aus den Quellen des Judentums (1988)
- Geburt in eine neue Welt - Erinnerungen 1945 bis 1948 (1988), Ned. vert. De gevangenis - herinneringen 1945-1948 (1989)
- Mythen, sprookjes, sagen en legenden (1988), Ned. vert. Het leven van Jezus - een joodse visie op het Nieuwe Testament (1999)
- Buchstaben des Lebens. Erzählt nach jüdischer Überlieferung. ISBN 3-88411-038-1, Ned. vert De letters van het leven - het wezen van het Hebreeuwse alfabet (1981)
- Zahl, Zeichen, Wort. Das symbolische Universum der Bibelsprache (1978) ISBN 3-88411-031-4
- Wunder der Zeichen, Wunder der Sprache : vom Sinn und Geheimnis der Buchstaben (1979)
- Das jüdische Passahmahl und was dabei von der Erlösung erzählt wird. ISBN 3-88411-026-8
Postuum verschenen
bewerken
- De kalender (1990), Duitse vert. Das Buch von Zeit und Ewigkeit - der jüdische Kalender und seine Feste (1991)
- Meine Revolution : Erinnerungen 1948 bis 1987 (1990)
- Het Hebreeuwse alfabet (1991)
- Het mensbeeld in de kabbala (1993)
- Mijn ontmoeting met het Nieuwe Testament (1999)
- Het Leven van Jezus - een joodse visie op het Nieuwe Testament, Utrecht 1997, Servire, ISBN 90-6325-517-9
- Warum wir uns verhalten, wie wir uns verhalten (2001)
- Das chassidische Narrenparadies und andere Schriften (2003)
- Ontmoetingen (2004)
- Schöpfung im Wort. Die Struktur der Bibel in jüdischer Überlieferung. ISBN 3-88411-028-4
- Kabbala im Traumleben des Menschen. ISBN 3-42401-161-4
- Innenwelt des Wortes im Neuen Testament. Eine Deutung aus den Quellen des Judentums. ISBN 3-88411-034-9
- Heeft de mens nog een toekomst? Waarom en waartoe? (2005)
"); background-color: var(--color-subtle,#54595d); transform: scaleY(-1); margin-right: 6px; max-height: 32px;">
- De Bijbel als schepping, uitg. Servire, Den Haag (1963);, 9e druk, uitg. Skandalon, Vught, i.s.m. de Professor F. Weinreb Stichting (2020); Duitse vert. Schöpfung im Wort - die Struktur der Bibel in jüdischer Überlieferung (1994)
- Ik die verborgen ben. Oude overleveringen vertellen het geheim van het Esther-verhaal, Den Haag, 1967, heruitg., Vught 2010 ISBN 978-90-76564-82-1
- Die Rolle Esther - das Buch Esther nach der ältesten jüdischen Überlieferung oorspr. Nederlands
- Die Symbolik der Bibelsprache - Einführung in die Struktur des Hebräischen (1969)
- Das Buch Jonah - der Sinn des Buches Jonah nach der ältesten jüdischen Überlieferung (1970), Ned. vert De wortels van het woord (1981) en Het boek Jona - de zin van het boek Jona volgens de oude Joodse overlevering (2003)
- Die jüdische Wurzeln des Matthäus-Evangeliums (1972), Ned. vert. De Joodse wortels van het Mattheüs evangelie (1983)
- De weg door de tempel (1972), Duitse vert. Der Weg durch den Tempel : Aufstieg und Rückkehr des Menschen (2000)
- Het Hebreeuwse alfabet (1969), Duitse vert. Vor Babel - die Welt der Ursprache (1995)
- Begegnungen mit Engeln und Menschen - Mysterium des Tuns - Autobiographische Aufzeichnungen, 1910-1936 (1974)
- Leben im Diesseits und Jenseits - ein uraltes vergessenes Menschenbild (1974)
- Vom Sinn des Erkrankens - Gesundsein und Krankwerden (1974), Ned. vertalingen De zin van het ziek zijn (1976), Waarom worden wij ziek? (1980) en Wanneer worden wij gezond? (1982)
1978 - 1988
bewerken
- Traumleben - überlieferte Traumdeutung, 4 delen (1979 1981), latere heruitgave onder de titel Kabbala im Traumleben des Menschen (1994)
- Die Wurzeln der Agression (1980), Ned. vert. De wortels van de agressie (1981)
- Gedanken über Tod und Leben - das ganze Leben (1980), Ned. vert. Gedachten over dood en leven - het leven als geheel (1982)
- Selbstvertrauen und Depression (1980), Ned. vert. Zelfvertrouwen en depressie (1981)
- Der Krieg der Römerin - Erinnerungen 1935 bis 1943, 2 delen (1981-1982)
- Legende von den beiden Bäumen :- alternatives Modell einer Autobiographie (1981)
- Die Astrologie in der jüdischen Mystik (1982) ISBN 3-88411-012-8, Nederlandse vertaling De astrologie in de joodse mystiek (1983, 2002)
- Das jüdische Passahmahl und was dabei von der Erlösung erzählt wird (1984)
- Het heilige en het profane (1984)
- Getallen in de kabbala - 4 voordrachten (1985)
- Der siebenarmige Leuchter (1985)
- Das Wunder vom Ende der Kriege - Erlebnisse im letzten Kriege (1984)
- Het Westen en Zen (1987, 2002)
- Innenwelt des Wortes im Neuen Testament : eine Deutung aus den Quellen des Judentums (1988)
- Geburt in eine neue Welt - Erinnerungen 1945 bis 1948 (1988), Ned. vert. De gevangenis - herinneringen 1945-1948 (1989)
- Mythen, sprookjes, sagen en legenden (1988), Ned. vert. Het leven van Jezus - een joodse visie op het Nieuwe Testament (1999)
- Buchstaben des Lebens. Erzählt nach jüdischer Überlieferung. ISBN 3-88411-038-1, Ned. vert De letters van het leven - het wezen van het Hebreeuwse alfabet (1981)
- Zahl, Zeichen, Wort. Das symbolische Universum der Bibelsprache (1978) ISBN 3-88411-031-4
- Wunder der Zeichen, Wunder der Sprache : vom Sinn und Geheimnis der Buchstaben (1979)
- Das jüdische Passahmahl und was dabei von der Erlösung erzählt wird. ISBN 3-88411-026-8
Postuum verschenen
bewerken
- De kalender (1990), Duitse vert. Das Buch von Zeit und Ewigkeit - der jüdische Kalender und seine Feste (1991)
- Meine Revolution : Erinnerungen 1948 bis 1987 (1990)
- Het Hebreeuwse alfabet (1991)
- Het mensbeeld in de kabbala (1993)
- Mijn ontmoeting met het Nieuwe Testament (1999)
- Het Leven van Jezus - een joodse visie op het Nieuwe Testament, Utrecht 1997, Servire, ISBN 90-6325-517-9
- Warum wir uns verhalten, wie wir uns verhalten (2001)
- Das chassidische Narrenparadies und andere Schriften (2003)
- Ontmoetingen (2004)
- Schöpfung im Wort. Die Struktur der Bibel in jüdischer Überlieferung. ISBN 3-88411-028-4
- Kabbala im Traumleben des Menschen. ISBN 3-42401-161-4
- Innenwelt des Wortes im Neuen Testament. Eine Deutung aus den Quellen des Judentums. ISBN 3-88411-034-9
- Heeft de mens nog een toekomst? Waarom en waartoe? (2005)
Literatuur over Weinrebs esoterische geschriften
bewerken- Frederik Weinreb en de joodse mystiek, Sjef Laenen (2003)
"); background-color: var(--color-subtle,#54595d); transform: scaleY(-1); margin-right: 6px; max-height:
- Frederik Weinreb en de joodse mystiek, Sjef Laenen (2003)
Externe links
bewerkenReligieus werk
- www.weinreb-stiftung.org
- www.hebreeuwseacademie.nl
- tekst van Collaboratie en Verzet 1940-1945
- Weinreb en de Joodse Mystiek, een boek in pdf-vorm van Sjef Laenen
- radiointerview Casa Luna 27 januari 2011 met acteur Bram van der Vlugt, wiens familie tijdens de Tweede Wereldoorlog in aanraking kwam met Weinreb
------ Einde
ex-Therapeut
Even een psycholoog of therapeut zoeken m/v
en misschien een - mens - treffen
of
anders verder zoeken.
-----
Ongebruikelijk
Geestelijke therapie
(ex)-Therapeut: -- ik moet stoppen 2009😷
In tweeduizend negen (Feb.) heb ik een herseninfarct gehad, met als gevolgd 1 dag (24 uur) bewusteloos zijn.
Ik heb zelf een halfzijdig verlamming en -----
2 JAAR LANG KON IK NIET PRATEN! - GEEN JA EN NEE !
NIETS!!
De spellingsregels van de Nederlandse taal maar ook van Engels, en Duits zijn weg!!
Ik kon niets schrijven en niet spellen! 5 jaar lang kon Ik dit niet!!!?
Ik kon 1\4 blz. normaal lezen per keer! 1 dag, ik las dan een krant of boek of academische boeken.
2025
En nu kan ik 6 blz, van een boek lezen per dag, maar ik begrijp de taal wel!
2025 = 40 procent praten en schrijven in 16 jaar!!!
zucht: even wachten.😷👇👉 🤔🙏
Mogelijk gemaakt door Webnode
* Wikipedia
© De-boeien.webnode.nl
Religieus werk
- www.weinreb-stiftung.org
- www.hebreeuwseacademie.nl
- tekst van Collaboratie en Verzet 1940-1945
- Weinreb en de Joodse Mystiek, een boek in pdf-vorm van Sjef Laenen
- radiointerview Casa Luna 27 januari 2011 met acteur Bram van der Vlugt, wiens familie tijdens de Tweede Wereldoorlog in aanraking kwam met Weinreb
Even een psycholoog of therapeut zoeken m/v
en misschien een - mens - treffen
of
anders verder zoeken.
-----
Ongebruikelijk
Geestelijke therapie
(ex)-Therapeut: -- ik moet stoppen 2009😷
In tweeduizend negen (Feb.) heb ik een herseninfarct gehad, met als gevolgd 1 dag (24 uur) bewusteloos zijn.
Ik heb zelf een halfzijdig verlamming en -----
2 JAAR LANG KON IK NIET PRATEN! - GEEN JA EN NEE !
NIETS!!
De spellingsregels van de Nederlandse taal maar ook van Engels, en Duits zijn weg!!
Ik kon niets schrijven en niet spellen! 5 jaar lang kon Ik dit niet!!!?
Ik kon 1\4 blz. normaal lezen per keer! 1 dag, ik las dan een krant of boek of academische boeken.
2025
En nu kan ik 6 blz, van een boek lezen per dag, maar ik begrijp de taal wel!
2025 = 40 procent praten en schrijven in 16 jaar!!!
zucht: even wachten.😷👇👉 🤔🙏
Mogelijk gemaakt door Webnode
* Wikipedia
© De-boeien.webnode.nl
Tekst hier invullen...